...

تفاوت هدست، هدفون و هندزفری و کاربرد هر کدام چیست؟

تفاوت هدست، هدفون و هندزفری و کاربرد هر کدام چیست؟

اولین  قدم برای خرید لوازم و کالای دیجیتال داشتن شناخت کافی از این محصولات است. تنوع در محصولات دیجیتالی چنان گسترش یافته است که برای یک ابزار ساده که در سالهای گذشته ما آنرا با عنوان گوشی میشناختیم، انواع مختلفی از اسامی استفاده می شود، اسامی مانند هدفون، هدست، هندزفری و ایرفون. ما در این مقاله به معرفی این لوازم صوتی پرداخته و تفاوت آنها را با همدیگر مشخص می کنیم.

هدفون (headphones)

هدفون وسیله ای است که سیگنال الکتریکی را به امواج صوتی تبدیل میکند و معمولا توسط یک فرد به صورت شخصی جهت گوش دادن به صدا به خصوص به موسیقی به کار میرود.پس هدفون یک وسیله یکطرفه از منبع صوتی به سمت گوش و فاقد میکروفون می باشد و کیفیت بلندگوها در آن بسیار مهم است.

 ارتباط هدفونها با منبع صوتی ممکن است با سیم و یا بیسیم باشد.  نوع هدفون با سیم جهت ارتباط با منبع صوتی معمولا دارای جک 3.5 میلی متری می باشد و در مورد محصولات اپل ممکن است دارای کابل لایتنینگ باشد

 

 از معروفترین انواع هدفونهای بیسیم، نوع بلوتوثی میباشد که از طریق بلوتوث به منبع صوتی وصل شده و سیگنال صوتی را دریافت میکند. به همین لحاظ این نوع هدفونها معمولا باید دارای باتری قابل شارژ باشند تا انرژی مورد نیاز آنها تامین شود. مدت زمانی که هدفون بلوتوث میتواند کار کند بستگی به نوع باتری و شارژ آن دارد.
هدفونها بسته به اینکه در کجای گوش نصب شوند و از چه تکنولوژی ارتباطی استفاده کنند انواع مختلفی دارند 

مثل :  earbuds، in-ear ، on-ear، over-ear ،  over-ear-canal، wireless  و غیره.

ایرفون(هدفونهای earphone)

همانطور که در بالا اشاره شد یکی از انواع هدفونها، earbud یا earphone(ایرفون) میباشد که به لحاظ اندازه بسیار کوچک و از لحاظ وزن بسیار سبک میباشد. 

هدست(headset)

حال اگر به یک هدفون ، یک میکروفون اضافه کنیم به هدست دست پیدا میکنیم. پس هدستها ، هدفونهای با  میکروفون هستند، با این تفاوت که کاربرد اصلی آنها دیگر گوش دادن به موسیقی نیست بلکه عموما برای مراکز تماس تلفنی(call center) ، تماسهای تلفنی از طریق نرم افزارهای کامپیوتری مثل اسکایپ ، برنامه های آموزشی و ضبط صدا با کامپیوتر یا بازیهای کامپیوتری کاربرد دارند. پس هدست یک وسیله دو طرفه از یک دستگاه صوتی به سمت گوش و از میکروفون به سمت دستگاهی است که به آن وصل میشود و دارای میکروفون میباشد.هدستها معمولا به دستگاه تلفن ، سیستمهای کامپیوتری ویا کنسولهای بازی وصل میشوند.

 هدستها دو گروه اصلی دارند.

  • هدست Extended Mic
  • هدست Inline Microphone

هدست Extended Mic

این نوع هدستها اصولا به منظور صحبت کردن طراحی شده اند و ممکن نیست کیفیت صدای عالی داشته باشند.
طراحی آنها طوری است که در طول مکالمه صدای شفاف داشته باشند و در عین حال تریبل بیشتر و بیس کمتری دارند. سعی در لذت بردن از موسیقی با این نوع هدفون کاری بیهوده است.

کانکتورها روی این هدستها دو جک دارد: یکی برای میکروفون و دیگری برای بلندگوی هدست. 

یا ممکن است کانکتور آن به شکل زیر باشد:

 

هدستهای گیمینگ معمولا کانکتور USB دارند.

 

 

هدست Inline Microphone

در این نوع هدست، میکروفون در طول سیمها قرار دارد یا ( در مورد هدستهای بیسیم ) داخل خود هدست کار گذاشته شده است. هدست شکل زیر از نوع هدست باسیم با میکروفون in-line میباشد. 

Genius HS-M430

هدست شکل زیر از نوع هدست بیسیم با میکروفون in-line میباشد. 

JBL E25BT

هندزفری(handsfree)

هندزفری به وسایل جانبی گوشی هوشمند برمیگردد که این امکان را میدهد تا از گوشی موبایل بدون در دست گرفتن آن ضمن مکالمه استفاده کنیم.

هندزفری در واقع یک هدست با یک بلندگو است و داخل گوش مینشیند و همانطور که از اسم آن پیدا است اصولا جهت آزاد بودن دستها در زمان انجام مکالمات تلفنی و امکان پرداختن همزمان به کارهای دیگر مثل رانندگی و غیره طراحی شده اند. معمولا هندزفری برای اتصال به گوشی موبایل به کار میرود. 

 

enlightenedدانلود نسخه پی دی اف  |  تفاوت هدفون، هدست و هندزفری