...

آشنایی و معرفی فیش و کانکتور صوتی و تصویری

آشنایی و معرفی فیش  کانکتور صوتی و تصویری 

در این مقاله با تعدادی از کانکتورهای متداول در وسایل صوتی و تصویری و قابلیتهای آنها آشنا میشویم.

1- کانکتور و کابل 3.5mm audio

  انواع فیش، سوکت و تبدیل پورت‌های صوتی و تصویری

این نوع کانکتور و کابل یکی از متداولترین و شاید متداولترین و محبوبترین کانکتور صوتی آنالوگ است که در عموم وسایل صوتی و تصویری دیده میشود و انتقال صوت را به صورت استریو و یا مونو (بسته به تعداد سری های کانکتور) بر عهده دارد.

2- کابل Analog stereo audio

کانکتورهای متداول صوتی و تصویری

این کابلها که به کابلهای RCA هم معروف هستند، سیگنالهای استریو راست و چپ را از کامپوننتها مثلا یک سی دی پلیر به یک آمپلی فایر استریو یا surround منتقل میکند. قرمز برای کانال راست و سفید برای کانال چپ به کار میرود.این رنگها مربوط به رنگهای کانکتورهای استریو آنالوگ دریافتی روی یک آمپلی فایر میباشد.

3- کانکتور Composite video

کانکتورهای متداول صوتی و تصویری -  انواع فیش، سوکت و تبدیل پورت‌های صوتی و تصویری

کانکتوری است که در آن هر دو قسمت رنگی و سفید/سیاه سیگنال ویدئویی با هم منتقل میشوند.اتصال واقعی فیزیکی به کانکتور ویدئو RCA برمیگردد و معمولا رنگ وسط کانکتور آن زرد است.

4- کانکتورهای Component video

کانکتورهای متداول صوتی و تصویری -  فیش، سوکت و تبدیل پورت‌های صوتی و تصویری

 

این اتصال ، یک اتصال ویدئویی است که در آن المانهای رنگ و سیاه/سفید سیگنال از طریق کابلهای جدا از یک منبع مثل دی وی دی پلیر به یک دستگاه نمایش ویدئو مثل تلویزیون انتقال داده میشوند.این اتصال با کابل RCA که رنگهای قرمز ، سبز و آبی دارند ارائه میشود.

در برخی دستگاهها به جای عبارت "component" ممکن است عبارات "Y,Pb,Pr" و یا "Y,Cb,Cr" دیده شود.

نکته مهم: تمام پخش کننده های دیسک بلوری که از تاریخ اول ژانویه 2011 ساخته و فروخته شده اند ، نخواهند توانست سیگنالهای ویدئویی کیفیت بالا (720p,1080i,1080p) HD را از طریق کانکتورهای ویدئویی کامپوننت پخش کنند.

 

5- کانکتور و کابلHDMI
 
کانکتورهای متداول صوتی و تصویری
HDMI مخفف High Definition Multimedia Interface میباشد. برای انتقال سیگنال ویدئویی دیجیتال از یک منبع به تلویزیون، منبع باید سیگنال را از دیجیتال به آنالوگ تبدیل کند که این کار باعث از دست دادن برخی اطلاعات میشود.در هر حال، اتصال HDMI میتواند یک سیگنال منبع ویدئویی دیجیتال (مثل دی وی دی پلیر) را بدون تبدیل به آنالوگ به صورت دیجیتالی منتقل کند.این ویژگی باعث انتقال کامل همه اطلاعات ویدئویی از منبع ویدئو دیجیتال به یک تلویزیون دارای کانکتورHDMI میشود، به علاوه اینکه کانکتور HDMI میتواند هر دو سیگنال صدا و تصویر را منتقل کند.
 
6- کانکتور Digital coaxial audio
 
کانکتورهای متداول صوتی و تصویری

این اتصال، یک اتصال باسیم است که برای انتقال سیگنالهای صوتی دیجیتالی ( مثل PCM,Dolby Digital,DTS ) از یک دستگاه منبع مثل سی دی یا دی وی دی پلیر ، یک سیستم رسیور A/V و یا سیستم صدای surround به کار میرود.این کانکتور از جکهای RCA استفاده میکند.

7- کانکتور Digital optical audio یا TOSLINK

کانکتورهای متداول صوتی و تصویری

اتصال اپتیکال دیجیتال یک اتصال فیبر نوری است که برای انتقال سیگنالهای صوتی دیجیتال (مثل PCM,Dolby Digital,DTS ) از یک دستگاه منبع مثل سی دی یا دی وی دی پلیر ، یک رسیور A/V یا یک سیستم صدای surround به کار میرود. این اتصال به نام اتصال TOSLINK هم شناخته میشود.

8 - اتصال  (Ethernet  LAN - Local Area Network)

کانکتورهای متداول صوتی و تصویری

اتصال شبکه ، اتصالی است که با گذشت زمان در حال متدوال شدن در سینمای خانگی میباشد. این اتصال می تواند امکان یکپارچه شدن یک پخش کننده بلو ری ، تلویزیون یا حتی سینمای خانگی با شبکه خانگی را از طریق یک روتر بدهد که به نوبه خود امکان دسترسی به اینترنت را فراهم میسازد.

بسته به قابلیتهای دستگاههای متصل شده ( تلویزیون، پخش کننده بلو ری ، سینمای خانگی )، اتصال شبکه میتواند دسترسی به ارتقاء فریم ور، محتوای صوتی، تصویری و عکس ذخیره شده روی کامپیوتر ، پخش صوتی/تصویری آنلاین از سرویسهایی مثل نتفلیکس را فراهم کند.

enlightenedدانلود نسخه پی دی اف  |  کانکتورهای متداول صوتی و تصویری