...

آموزش تصویری اتصال هدفون بلوتوثی Bluetooth به تلویزیون HD

enlightenedدانلود نسخه پی دی اف  |  اتصال هدفون بلوتوث Bluetooth به تلویزیون HD

استفاده از هدفونهای بیسیم بلوتوث هر روز گسترش بیشتری پیدا میکنند. به راحتی میتوانید موسیقی و یا صوت دلخواه خود را بدون اینکه صدای آن مزاحم دیگران شود گوش کنید و یا اینکه در زمان خواب بقیه اعضای خانواده، از هدفون بلوتوث خود استفاده کنید. حال فرض کنید اگر راهی بود که به صدای تلویزیون ، ساندبار و دیگر وسایل صوتی و تصویری منزل با هدفون بلوتوثتان گوش می دادید چقدر خوب میشد.

اتصال هدفون بلوتوث Bluetooth به تلویزیون HD

اما دستگاههایی که اسم بردیم قابلیت بلوتوث ندارند، پس چکار میتوان کرد. در این مقاله میخواهیم به روشی بپردازیم که اینکار را به راحتی ممکن میکند.

راه حل، استفاده از یک دستگاه "فرستنده صدای بلوتوث" یا به عبارت بهتر "دانگل یا آداپتور فرستنده صدا از طریق بلوتوث" میباشد. اما دانگل چیست؟ دانگل یک قطعه سخت افزاری کوچک است که از طریق یک درگاه و یا پورت به یک دستگاه دیگر وصل میشود تا قابلیت جدیدی از نوع سخت افزاری و یا نرم افزاری به آن اضافه کند.

دانگل مورد نظر ما، قابلیت بلوتوث را به دستگاههای بالا اضافه میکند و از طریق پورت AUX با جک 5.3 میلی متری به دستگاه وصل میشود. به جهت وجود پورت 5.3 میلیمتری روی اکثر دستگاههای صوتی، تصویری ، موبایل ، کامپیوتر وغیره اتصال از طریق این پورت پیشنهاد میشود. پورت AUX، کابل صوتی با جک 5.3 میلی متری و یک نمونه دانگل فرستنده صدای بلوتوث را میتوانید در شکل زیر مشاهده کنید.

اتصال هدفون بلوتوث Bluetooth به تلویزیون HD -پورت و کابل

پورت AUX و کابل صوتی با جک 5.3 میلیمتری

فرستنده صدای بلوتوث با جک 5.3 میلیمتری

نحوه اتصال : اول این دانگل را با جک صوتی 5.3 میلیمتری از یک طرف به خروجی صدای تلویزیون وصل میکنیم (در نمونه بالا سر دیگر کابل به خود دانگل وصل است). صدا از تلویزیون تحویل دانگل میشود و دانگل بلوتوث آن را برای ما ارسال میکند. حال کافی است که هدفون بلوتوثمان را با دانگل pair کنیم . بعد از این کار صدای تلویزیون را روی هدفون بلوتوث خواهیم شنید. حالت ارسال بلوتوث را میتوانید در شکل زیر مشاهده کنید.

اتصال هدفون بلوتوث Bluetooth به تلویزیون HD - هدفون یا هدست بلوتوث بلندگو

نکته: اگر هدفون شما با دانگل pair نشد، تعویض کانال ارتباطی بلوتوث روی دانگل را امتحان کنید.

در شکل زیر تعداد زیادی از دستگاههایی را که به این شکل قابل استفاده هستند مشاهده میکنید.

 

اتصال هدفون بلوتوث Bluetooth به تلویزیون HD-هدفون هدست و اسپیکر بلوتوث دار

حال میخواهیم کمی پا را از این هم فراتر بگذاریم و یک "دانگل فرستنده و گیرنده صدای بلوتوث" تهیه کنیم.

اتصال هدفون بلوتوث به تلویزیون HD - دانگل فرستنده و گیرنده صدای بلوتوث

دانگل فرستنده و گیرنده صدای بلوتوث

این دستگاه علاوه بر انجام ارسال صدا به صورت بلوتوث، میتواند دریافت کننده صدا به صورت بلوتوث هم باشد (البته همزمان نمیتواند هم فرستنده باشد هم گیرنده). خوب دریافت بلوتوث چه فایده ای دارد؟ میتوانید با دانگل از طریق بلوتوث به انواع دستگاههای بلوتوث دار مثل موبایل، تبلت ، کامپیوتر و غیره وصل شوید، صدا را دریافت کنید و صدای دریافتی را از طریق همان رابط AUX به ورودی صدای دستگاههایی از قبیل آمپلیفایر ، ساندبار، سینمای خانگی و غیره بدهید و از اتصال بیسیم آنها لذت ببرید. در واقع از این طریق دستگاههای صوتی باسیم خود را بیسیم کرده اید!

اتصال هدفون بلوتوث به تلویزیون HD -Bluetooth

هر دو حالت ارسال و دریافت بلوتوث را میتوانید در شکل زیر مشاهده کنید.

اتصال هدفون بلوتوث به تلویزیون HD- هدفون هدست بلوتوث

دقت کنید که تشخیص حالت ارسال و یا دریافت صدا دقیقا بستگی به این دارد که دانگل بلوتوث در حالت ارسال یا دریافت بلوتوثی است.در واقع این دستگاه بسته به حالت مورد استفاده( ارسال یا دریافت)، از بلوتوث و پورت AUX به عنوان ورودی و خروجی صدا استفاده میکند.

نکته: دقت کنید که خروجی صدا در تلویزیون، ساندبار و ... شما ممکن است از نوع 5.3 میلی متری و یا RCA باشد .

اتصال هدفون بلوتوث به تلویزیون HD

هر دو آنها قابل استفاده هستند. در صورتی که نوع خروجی و یا ورودی صدا از نوع RCA بودند، با کابل زیر میتوانید RCA استریو را به 5.3 میلی متری استریو تبدیل کنید.

اتصال هدفون بلوتوث Bluetooth به تلویزیون HD

کابل تبدیل RCA به جک 5.3 میلیمتری و بالعکس

در شکل زیر هر دو حالت ارسال و دریافت صدا را همراه با هر دونوع کابل مشاهده میکنید.

اتصال هدفون بلوتوث Bluetooth به تلویزیون HD

کاتی که مزیت این نوع دانگل محسوب میشوند مستقل بودن از سیستم عامل دستگاهی است که در حالت فرستنده و یا گیرنده به آن وصل میشود و در انواع سیستم عاملها مثل ویندوز، مک، اندروید و iOS کار میکنند و نیاز به نصب نرم افزار و یا درایور ندارند و در عین حال مستقل از فرمت صوت پخش شده میباشند. هم چنین بسیار سبک و قابل حمل بوده و استفاده از آنها بسیار ساده میباشد.

در زمان خرید این نوع دانگل ها، به موارد مهم زیر توجه کنید:

1.به نسخه بلوتوث دانگل توجه کنید تا جدید باشد. برد بلوتوث آن هم تعیین کننده محدوده استفاده از آن میباشد.

2.معمولا این دانگلها دارای یک باتری قابل شارژ میباشند که تا چند ساعت میتواند شارز نگه دارد و خود باتری هم از طریق پورت میکرو USB روی دانگل قابل شارژ است.مدت زمان کارکرد دستگاه بدون منبع شارژ بستگی به باتری و سطح شارژ آن دارد.در غیر اینصورت حتما باید به شارژر وصل باشد.

3.تاخیر زمانی صدا با تصویر تلویزیون به ویژه در زمان تماشای فیلم ممکن است آزار دهنده شود. کمترین تاخیر زمانی را در دانگلهایی میتوان یافت که از کدک صوتی بلوتوثی aptX و یا بهتر از آن aptX low latency (حدود 40 میلی ثانیه) پشتیبانی میکنند.

4.ممکن است که شما دو هدفون بلوتوث برای اتصال داشته باشید. تکلیف چیست؟ باید دانگل توانایی اتصال همزمان به دو وسیله بلوتوث دار را داشته باشد. در زمان خرید به این مسئله توجه کنید.

5.بعضی از این دانگلها به جای استفاده از پورت5.3 میلیمتری، از اتصال دیگری مثل اتصال اپتیکال ویا هر دو استفاده میکنند.خرید آنها بستگی به وجود پورت مورد نظر روی دستگاههای صوتی و تصویری مورد استفاده شما دارد. پس قبل از خرید دانگل ، نوع پورت روی دستگاه خودتان را تشخیص دهید.

اتصال هدفون باسیم به تلویزیون HD
خوب ممکن است هدفون ما از نوع باسیم باشد. اتصال جک هدفون با سیم به خروجی صدای تلویزیون و تماشای تلویزیون، چسبیده به آن برای چند لحظه و یا چند دقیقه ممکن است قابل تحمل باشد اما تماشای یک فیلم چند ساعته چطور؟ اگر اصرار دارید که باز هم از روش دانگل بلوتوث استفاده کنید ، راه حل عملی تهیه دو نمونه از دانگل فوق میباشد ( ویا یک دانگل فرستنده صدای بلوتوث و دیگری یک دانگل گیرنده صدای بلوتوث که با یکدیگر سازگار باشند).

یکی از دانگل ها را در حالت فرستنده به خروجی صدای تلویزیون وصل میکنیم و دیگری را درحالت گیرنده به ورودی صدای هدفون باسیم وصل میکنیم.هر دو دانگل را با هم pair میکنیم. باید صدای تلویزیون در هدفون باسیم شنیده شود. این حالت را میتوانید در شکل زیر مشاهده کنید.

اتصال هدفون بلوتوث به تلویزیون HD