...

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

کلید واژه های فنی

4K و UHD

4K ‌ یک استاندارد سینمای دیجیتال برای تلویزیونها با رزولوشن تصویر 4096 x 2160 پیکسل میباشد که دارای نسبت تصویر16:9  است.تعداد کل پیکسلها تقریبا 8 مگا پیکسل میباشد. مقدار پیکسل رزولوشن 4K چهار برابر مقدارپیکسل روزلوشن  1080p  است و چهار تصویر 1080p در یک تصویر با رزولوشن 4K جا میشوند.از این استاندارد با عبارات دیگری همچون Ultra HD یا  UHD هم نام برده میشود UHD اصطلاح دیگری برای رزولوشن تصاویر تلویزیونها میباشد که دارای 3840 x 2160 پیکسل میباشد. امروزه معمولا این دو واژه را معادل یکدیگر به کار میبرند.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

ABS

ABS یک ترموپلاستیک مات است که ترکیب متنوعی از خواص را دارا می باشد. شاخصه ABS، مقاوم بودن در برابر مواد شیمیایی ، حرارت وضربه است که آن را برای ساخت یک بلندگوی قابل حمل ایده ال میسازد.

 

(Advanced Audio Distribution Profile(A2DP ‌ یا پروفایل توزیع صوتی پیشرفته

این پروفایل برای انتقال بیسیم داده‌های مربوط به صدای استریوی کیفیت ‌بالا از یک منبع صوتی به هدفون یا بلندگو به کار می‌رود.

 

Active Noise Cancelling

این نوع از هدفونها تقریبا تا حد 90% در حذف نویز بیرونی برتری دارند. طوری طراحی شده اند که وقتی از آنها استفاده میکنید نویز محیط تا حد زیادی کاهش میبابد. این هدفونها از مدار الکتریکی ساده ای برای بلوکه کردن نویز محیط بیرونی بهره میگیرند. این هدفون یک میکروفون دارد که به نویز بیرون گوش میکند و امواج صوتی بر عکس نویز بیرون تولید میکند و در نتیجه باعث حذف آن میشود.

 

AirPlay

Apple AirPlay برای به اشتراک گذاری ویدئو، عکس و یا تمام صفحه نمایشگر آیفون، آیپد یا آیپاد تاچ به روی Apple TV میباشد.میتوان محتوا را از یک برنامه به اشتراک گذاشت یا از control center برای mirror کردن صفحه نمایش استفاده کرد.

 

(Audio/Video Remote Control Profile(AVRCP یا پروفایل کنترل ریموت وسایل صوتی/ تصویری

کاربری این پروفایل بلوتوث، کنترل وسایل پخش صدا/تصویر به صورت ریموت است. به عنوان مثال پخش یا متوقف کردن پخش موسیقی، پرش به آهنگ بعدی یا قبلی.

 

Aux-in

سوکت Aux-in یا Auxiliary-in یک سوکت ورودی صدا با قطر 3.5 میلی متر است که برای انتقال صوت به صورت با سیم به یک سیستم مولتی مدیا به کار میرود و با یک جک 3.5 میلی متری و کابل مربوطه میتوان این کار را انجام داد.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

A weighting

گوش انسان در فرکانسهای پائین و بالا خیلی حساس نیست ولی بین 500 هرتز و 6 کیلو هرتز حساسیت خیلی بیشتری دارد.A weighting یک روش استاندارد برای اندازه گیری نسبت سیگنال به نویز با توجه به این ویژگی گوش انسان میباشد و معمولا مقدار آن به صورت (dB(A نشان داده میشود.

 

Bluetooth

یک تکنولوژی استاندارد بیسیم برای تبادل داده در فواصل کوتاه از دستگاههای موبایل و ثابت است. شماره نسخه بلوتوث توانایی و برد آن را مشخص میکند.این برد معمولا کمتر از 10 متر است.

 

Bluetooth Profile

اتصال بین وسایل بلوتوث با مجموعه ای از قوانینی که پروفایل نام دارند ممکن شده اند و این پروفایلها کارکردهای مجاز برای وسایل متصل شده را تعریف میکنند یا به عبارت دیگر پروفایل‌های بلوتوث مجموعه‌ای از قوانین برای ارتباط بین وسایل بلوتوثی و انجام کارهای خاص هستند.

 

Chromecast built-in

یک پخش کننده مدیای دیجیتال است که توسط شرکت گوگل توسعه داده شده. این وسیله به صورت یک دانگل کوچک کاربران را قادر میسازد تا از وسایلی مثل گوشیهای هوشمند اندرویدی، iOS یا کامپیوترهای شخصی محتوای استریم اینترنتی صوتی/تصویری را روی تلویزیون HD و یا سیستم صوتی خانگی پخش کنند. در برخی موارد این سخت افزار به صورت داخلی(built-in) در دستگاه نصب میشود.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

Coaxial

بلندگوهای کواکسیال اغلب بلندگوهای فول رنج نامیده میشوند چون برای محدوده بزرگتری از فرکانسهای صوتی یک واحد تنها طراحی شده اند. این بلندگوها شامل انواع مشابهی از درایورها هستند که در بلندگوهای کامپوننت پیدا میشوند اما با هم ترکیب شده اند تا در هزینه و فضا صرفه جویی شود. در نوع کواکسیال هر بلندگو بیش از یک درایور دارد و همین باعث میشود تا محدوده وسیعی از فرکانسهای صوتی را بتوانند تولید کنند. معمولی ترین ترکیب، یک ووفر با یک توییتر در بالای آن است اما بلندگوهای کواکسیال سه تایی هم هستند که یک ووفر ، یک میدرنج و یک توییتر دارد.

 

CrossOver

کراس اوور صوتی یک مدار فیلتر الکتریکی است که یک سیگنال صوتی را به دو یا چند محدوده فرکانسی تقسیم میکند و سیگنالها بر اساس همان تقسیم بندی به طبقات درایور مربوطه ارسال میشوند. این فیلترها از یک فرکانس خاص به بعد یا به قبل را فیلتر ( تضعیف ) می کنند . این فرکانس ، فرکانس crossover نامیده میشود.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

dB

دسی بل بلندی (loudness) صدا را اندازه میگیرد.حساسیت (sensitivity) بلندگوها با واحد دسی بل (dB) بیان میشود. دسی بل اندازه صدای خروجی تولید شده با یک مقدار مشخص توان آمپلی فایر است. فرکانس و دسی بل دو مشخصه اصلی اندازه گیری در صوت هستند.

 

DLNA

استاندارهایی را تعریف میکند که دستگاهها را قادر میسازد با یکدیگر تصاویر، ویدئو و موزیک را به اشتراک بگذارند وبه یک شبکه نیاز دارد. دستگاههایی که دارای لوگوی DLNA هستند میتوانند از شرکتهای مختلف باشند و در صورت داشتن چنین استانداری ، به اشتراک گذاری بپردازند.معمولا در یک شبکه ( بیسیم یا با سیم ) خانگی کار میکند.

 

Dolby TrueHD

یکی از فرمتهای صوتی surround میباشد که توسط Dolby Labs برای استفاده در سینمای خانگی توسعه داده شده است.این فرمت میتواند قسمتی از بخش صدا در محتوای دیسک بلوری و دی وی دی باشد.این فرمت تا 8 کانال صدا با کیفیت 192KHZ / 24 bits را پشتیبانی میکند.

 

Driver

درایور بلندگو، یک مبدل( به قسمت transducer مراجعه شود) بلندگوی تک میباشد که یک سیگنال صوتی الکتریکی را به امواج صوتی تبدیل میکند و گاها به جای واژه بلندگو به کار میرود و معمولا به مبدلهای تخصصی که تنها یک قسمت از محدوده فرکانس صوتی را دوباره تولید میکنند اطلاق میشود. برای تولید صوت کیفیت بالا ، چند عدد بلندگو اغلب در یک محفظه جا داده میشوند که هر کدام یک قسمت مجزا از محدوده فرکانس صوتی را تولید میکند. در این حالت تک تک بلندگوها ، به عنوان داریور(driver) و کل محفظه به عنوان بلندگو(loudspeaker) شناخته میشود. درایورهای فرکانسهای بالای صوتی ، توییتر (tweeter)، درایورهای فرکانسهای متوسط صوتی ، میدرنج(mid-range)، درایورهای فرکانسهای پائین صوتی ، ووفر(woofer) و آنهایی که برای محدوده بیس خیلی پائین هستند ساب ووفر(subwoofer) نامیده میشوند

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

  DTS-HD Master Audio decoding

یک فرمت رمزگذاری صدای surround دیجیتال کیفیت بالا میباشد که توسط DTS برای کار در سینمای خانگی توسعه داده شده است. این فرمت تا 8 کانال صدای surround را با پاسخ فرکانسی وسیع تر و نرخ نمونه برداری بالاتر از فرمت های DTS surround پشتیبانی میکند.این فرمت مشابه Dolby TrueHD اول در دیسکهای با فرمت بلوری و فرمتهای اولترا بلوری استفاده شد و بعد در فرمت HD-DVD هم استفاده شد.

 

Frequency Response یا پاسخ فرکانسی 

اغلب وسایل موسیقی مثل آمپلی فایرها دارای پاسخ فرکانسی هستند.پاسخ فرکانسی که اغلب در یک گراف یا چارت به صورت یک منحنی نمایش داده میشود، تشریح میکند که یک وسیله چگونه به صدا در طول یک محدوده فرکانسی پاسخ میدهد یا به عبارت دیگر پاسخ فرکانسی مقدار بهره(gain) یک مدار در یک محدوده فرکانسی (f) است.این پاسخ فرکانسی برای بلندگوها و هدفونها معمولا در محدوده شنوایی انسان (20Hz-20KhZ) میباشد و بسته به کیفیت بلندگو و نوع آن کم و زیاد میشود.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

Handsfree 

هندزفری به وسایل جانبی گوشی هوشمند برمیگردد که این امکان را میدهد تا از گوشی موبایل بدون در دست گرفتن آن استفاده کنیم.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

(Handsfree Profile(HFP

این پروفایل برای ارتباط گوشی موبایل با هندزفری و امکان انجام تماسهای تلفنی میباشد.این پروفایل یک قسمت بسیار مهم از سیستم های سرگرمی خودرو(car infotainment systems) میباشد که تماسهای تلفنی بیسیم را پشتیبانی میکنند.

 

Harman TrueStream Bluetooth 

این روش اتصال ، شامل قابلیتهایی است که برای بهبود کیفیت شنیدن صوت بیسیم میباشد و شامل انتخاب کدک صوتی بهینه بر اساس پهنای باند در دسترس و تنظیمات تماس است.این روش اتصال، روی پردازش سیگنال صوتی و تکنولوژیهای آکوستیک تاکید ویژه دارد .

 

ویژگیهای این روش اتصال بلوتوث:

  •  حافظه چند دستگاهه یک حافظه 8 دستگاهه اجازه میدهد تا دستگاههای استریم بیشتری را نسبت به تکنولوژی بلوتوث معمولی ذخیره کند.
  •   بیدار باش بلوتوثی با این اتصال ، روشن /خاموش خودکار برای هر دستگاه بلوتوثی هارمن که وارد استندبای میشود در دسترس است بدین صوت که نیازی به روشن کردن دستگاه نیست و سیگنال صوتی بیسیم ، دستگاه را روشن میکند.
  •  فیدبک صوتی این رابط صوتی انسانی شفاف کمک میکند تا بلندگوی بلوتوثی هارمن خود را راحت تنظیم کنید و با آن کار کنید.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

Headphones 

هدفون وسیله ای است که سیگنال الکتریکی را به امواج صوتی تبدیل میکند و جهت گوش دادن به صدا معمولا توسط یک فرد به صورت شخصی به کار میرود.هدفونها بسته به اینکه در کجای گوش نصب شوند و از چه تکنولوژی ارتباطی استفاده کنند انواع مختفلی دارند مثل : earbuds، in-ear ،on-ear، over-ear ، over-ear-canal، wireless و غیره.

 

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

Headset  

هدستها ، هدفونهای با میکروفون هستند. این نوع هدستها دو گروه اصلی دارند. هدست Extended Micو هدست Inline Microphone.

  • هدست Extended Mic: این نوع هدستها اصولا به منظور صحبت کردن طراحی شده اند.
  • هدست Inline Microphone: در این نوع هدست، میکروفون در طول سیمها قرار دارد یا ( در مورد هدستهای بیسیم ) داخل خود هدست کار گذاشته شده است.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

Headset Profile(HSP) ‌ یا پروفایل هدست

این پروفایل امکان ارتباط بیسیم بین یک دستگاه بلوتوثی ( معمولا یک گوشی موبایل) و یک هدست بلوتوث و نیز امکان پاسخ دادن به تماس تلفنی ، زنگ زدن به دیگری ، قطع تماس و تنظیم سطح ولوم روی یک هدست را فراهم می آورد.

 

HDCP

High-Bandwidth Digital Content Protection (حفاظت از محتوای دیجیتال با پهنای باند بالا) یا به اختصار HDCP توسط شرکت اینتل جهت جلوگیری از پخش غیر مجاز یا کپی محتوای دیجیتال طراحی شد.این مکانیزم سعی میکند تا اتصال بین منبع دارای محتوا (مثلا پخش کننده بلوری) و نمایشگر( مثلا تلویزیون ) و هر چیزی در این بین را حفاظت کند. این مکانیزم معمولا در پورتهای HDMI کاربرد دارد. HDCP 2.2 آخرین نسخه ارائه شده میباشد که برای محتوای 4K طراحی شده است. دستگاههای دارای HDCP فقط در صورتی با دیگر دستگاهها کار میکنند که آنها هم سازگار با HDCP (HDCP compliant) باشند.

 

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

HDMI 

یک رابط صدا/تصویر برای انتقال داده تصویری غیر فشرده و داده صوتی دیجیتال فشرده یا غیر فشرده از یک دستگاه سازگار با HDMI مثل کنترلر نمایش به یک دستگاه سازگار مثل تلویزیون دیجیتال است.HDMI و کابلهای HDMI دارای یک شماره نسخه هستند که میزان توانایی آنها را برای انتقال داده عبوری نشان میدهد و فعلا از HDMI 1.0 تا HDMI 2.1 موجود است.

 

(HDMI-ARC(Audio Return Channel

این قابلیت اجازه میدهد که با استفاده از همان کابل HDMI که ساندبار برای ارسال ویدئو به تلویزیون استفاده میکند ، تلویزیون هم صدا را به ساندبار بفرستد ( یک ارتباط دو طرفه بین تلویزیون و ساندبار). این یعنی که لازم نیست یک کابل صوتی جدا از تلویزیون به ساندبار علاوه بر کابل HDMI بین ایندو وصل کنید.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

برای اینکه از قابلیت HDMI-ARC استفاده کنید باید ساندبار و تلویزیون هر دو این قابلیت را داشته باشند و هر دو HDMI ver 1.4 یا بالاتر داشته باشند.

 

HDR و HDR10

در ویدئو، Dynamic Range (محدوده دینامیکی) بیانگر فاصله(کنتراست) بین سفید و سیاه در یک تصویر است. در اکثر موارد این فاصله خیلی باریک میباشد و از آن با واژه حالت SDR نام برده میشود. High Dynamic Range یا به اختصار HDR (محدوده دینامیکی بالا) ، گسترش فاصله (کنتراست) بین سفید و سیاه است که در آن سفیدیها طوری تصحیح میشوند که شدت بیشتری داشته باشند ولی بقیه تصویر را در اثر این نوردهی زیاد تحت تاثیر خود قرار نمیدهند. نقاط تاریک نیز عمیقتر میشوند بدون اینکه تصویر دچار کمبود نور شود و در نتیجه جزئیات بیشتری در تاریکی مشخص میشود.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

HDR دارای فرمتهای مختلفی میباشد که یکی از آنها HDR10 است. در این روش برای مثال یک میانگین محدوده روشنایی برای کل فیلم مشخص میشود.

 

Impedance 

برای هر بلندگو یا هدفون، مقداری به نام امپدانس با واحد اهم (Ω) تعریف میشود.امپدانس یک بلندگو ، مقدار مقاومتی است که در برابر جریان و ولتاژ اعمال شده به آن از خود نشان میدهد وچون فرکانس موج صوتی دائما در حال تغییر است، پس مقاومت بلندگو هم دائما در حال تغییر است و مقدار اعلام شده برای یک بلندگو ( مثلا 4 اهم ) یک مقدار اسمی است.معمولا در دستگاههای صوتی حرفه ای امپدانس بلندگوها 4 اهم میباشد ولی در حالت کلی این مقدار بستگی به طراحی سیستم صوتی دارد و در بهترین حالت باید بین خروجی سیستم صوتی و بلندگوها تطابق امپدانس وجود داشته باشد.

 

IPX 

این استاندارد درجه حفاظت تجهیزات الکتریکی در مقابل ورود جامدات و نیز آب را بیان میکند و یک عدد دو رقمی است ( مثلا IP65) . عدد اول ( در این مثال عدد 6) مربوط به جامدات و عدد دوم ( در این مثال عدد 5) مربوط به آب میباشد. هر چه این رقمها بیشتر باشند میزان حفاظت بیشتر میباشد.

( برای اطلاعات بیشتر به مقاله " استانداردIPX " مراجعه شود)

 

+JBL CONNECT

وجود این قابلیت در بلندگوهای قابل حمل JBL ، به صورت بیسیم بیش از صد عدد بلندگوی سازگار با JBL Connect+ را به یکدیگر متصل میسازد و همه بلندگوها یک موزیک یکسان را پخش خواهند کرد.
علامت آن روی بلندگو،  می باشد. نرم افزار JBL CONNECT امکاناتی از قبیل تنظیم استریو و غیره را دارد.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

LFE(Low Frequency Effects) channel

سیستم صوتی 5.1 کاناله از پنچ بلندگوی فول رنج تشکیل میشود به علاوه یک کانال Low Frequency Effects یا به اختصار LFE .کانال LFE تنها صدای بیس (کمتر از 120 هرتز) را تحویل میدهد و نقش تکمیلی برای محتوای بیس کلی دارد. معمولا این کانال به بلندگوی ساب ووفر فرستاده میشود ولی الزاما LFE معادل ساب ووفر نیست.

 

MHL 

یک استاندارد صنعت برای یک رابط صدا/تصویر موبایل است که امکان میدهد اتصال گوشی های هوشمند، تبلت ها و دیگر وسایل مشابه به تلویزیون های HD ، رسیورهای صوتی و... برقرار شود. از این طریق میتوان محتوای روی صفحه دستگاههای موبایل را روی تلویزیون HD و... پخش کرد.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

NFC 

این استاندارد ارتباطی ارتباط برد کوتاه بین دستگاههای الکترونیکی سازگار را فعال میسازد. در این ارتباط یکی از دو دستگاه معمولا یک دستگاه قابل حمل مثل یک گوشی هوشمند است و برای ایجاد ارتباط باید دو دستگاه تا حدود 4 سانتی متر به یکدیگر نزدیک شوند. معمولا دستگاههای NFC دار در سیستمهای پرداخت بدون تماس (contactless payment systems) مثل بلیتهای الکترونیک به کار برده میشوند.

 

Optical 

اپتیکال دیجیتال یک نوع اتصال فیزیکی است که از نور (فیبر نوری) برای انتقال داده دیجیتالی صدا از یک دستگاه منبع سازگار(مثل پخش کننده DVD ) به یک دستگاه پخش کننده سازگار(مثل رسیور استریو یا سینمای خانگی) با استفاده از کابل و کانکتور اپتیکال استفاده میکند.داده صوتی دیجیتال در ابتدای انتقال، از پالسهای الکتریکی به پالسهای نوری تبدیل میشود و پس از عبور از کابل اپیتکال، از پالسهای نوری به پالسهای الکتریکی حاوی داده صوتی دیجیتال تبدیل میشوند.
کابل صوتی اپتیکال میتواند دو کانال غیر فشرده صدای PCM یا 5.1 / 1 .7 کانال فشرده شده صدای surround را حمل کند.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

Pairing 

Pair کردن دو دستگاه بلوتوثی یعنی ایجاد یک اتصال بیسیم بین دو دستگاه بلوتوثی، مثل pair شدن یک هدست بلوتوثی با یک موبایل که بلوتوث آن فعال شده باشد.

 

Passive Radiator 

بلندگوهای پسیو فاقد آمپلی فایر داخلی هستند و برای پخش، به یک آمپلی فایر نیاز خواهند داشت.در بسیاری از موارد این بلندگوها دارای کاربردهایی مانند مراسم خیابانی و کارناوال ها،سخنرانی های رسمی،سالن های همایش و...هستند.

 

Power Bank 

پاور بانک(power bank) یک منبع تغذیه قابل حمل است که برای شارژ محصولات دیجیتال مثل گوشی موبایل، تبلت ، هدفون و بلندگوهای قابل حمل، دوربین دیجیتال و غیره کاربرد فراوانی دارد.مزیت عمده آنها حمل آسان ، امکان استفاده در شرایط مختلف زمانی و مکانی با انواع دستگاههای مختلف میباشد و همین امر به گسترش روزافزون آنها کمک شایانی کرده است.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

(RMS(Root Mean Square

متداولترین اندازه توان ، RMS(Root Mean Square) است که توان خروجی پیوسته در دوره های زمانی را برای یک آمپلی فایر مشخص میکند.

 

Satellite

بلندگوی satellite یک عبارت کلی است که برای هر نوع بلندگو که در سمتهای راست و چپ اتاق قرار گیرد به کار میرود. در یک سیستم استاندارد 5.1 ، این یعنی بلندگوهای راست وچپ در جلو و در عقب.

 

SCMS-T

SCMS-T یک روش محافظت از محتوایی(content protection) است که از طریق بلوتوث در حال پخش می باشد.

 

Signal to Noise ratio یا نسبت سیگنال به نویز

سیگنال به نویز یک کمیت علمی و مهندسی است که سطح یک سیگنال دلخواه به سطح نویز پس زمینه را مقایسه میکند. SNR به صورت نسبت توان سیگنال به توان نویز اغلب به صورت دسی بل تعریف میشود.

 

Sound Codecs یا کدکهای صوتی

کدک یک وسیله یا برنامه است که در مبداء داده را برای ارسال فشرده میکند و در مقصد داده دریافت شده را از حالت فشرده در می آورد.منظور از استفاده از کدک صوتی کاهش موثر اندازه یک فایل صوتی بدون تاثیر در کیفیت صدا میباشد.

  • SBC : SBC کدک پیش فرض در پروفایل بلوتوث A2DP میباشد.
  • aptX: این کدک شبیه به کدک SBC ولی با کیفیت صدای بهتری است (نرخ بالاتری از SBC دارد).ضمنا دو نمونه  aptX(LL)  و  aptX(HD) دارد که تاخیر (latency) اتصال را کاهش میدهند.
  • FLAC : صدایی با کیفیت CD را عرضه میکنند ولی حجم فایلهای آن تا 6 برابر فایلهای Mp3 هم میرسد بنابراین برای دانلود مناسب نیستند ولی برای بلوتوث و استریم کردن مناسب هستند.
  • AAC :کدک AAC فایلهای صوتی کوچک ارائه میکند و برای استریم آنلاین مناسب است. این نوع فایل فشرده برای دستگاههای موبایل ایده آل میباشد.

* نکته : دقت کنید که برای اینکه از یک کدک صوتی در حالت اتصال بلوتوث استفاده کنید باید هر دو وسیله بلوتوثی ارسال کننده(مثلا گوشی هوشمند) و دریافت کننده موزیک( مثلا هدفون) از آن کدک پشتیبانی کنند.

 

Soundbar

ساندبار یا مدیابار یک نوع بلندگو است که از محفظه عریضی صدا را پخش میکند.عریض بودن آنها به خاطر دلایل آکوستیکی است و دیگر اینکه قابل نصب در بالا یا پائین صفحه نمایش دستگاههایی مثل سینمای خانگی یا تلویزیون باشند. اساسا در یک محفظه ساندبار چندین بلندگو قرار دارند.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

Standby

حالت استندبای، حالتی است که یک کامپیوتر و یا دستگاههای سخت افزاری دیگر برای مدت طولانی کاری انجام نمیدهند و وارد این حالت میشوند. این حالت به ذخیره انرژی کمک میکند.

 

Subwoofer

بلندگوی ووفر یا بیس یک نوع بلندگو مخصوص است که برای تولید فرکانسهای صوتی پائین به طور عمده از 40 هرتز تا 500 هرتز طراحی شده است.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

Surround

صدای Surround یک تکنیک است برای غنی تر کردن کیفیت تولید دوباره صدای یک منبع صدا با بلندگوهایی که شنونده را احاطه کرده اند. به زبان فنی ، یعنی یک مجموعه بلندگو ، حداقل پنچ تا و از همه مهم تر بلندگوی مرکزی (center speaker) و یک ساب ووفر برای بیس قدرتمند داشته باشیم.این همان چیزی است که عبارت 5.1 از آن شکل میگیرد – پنچ بلندگو و یک ساب ووفر 

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

Virtual Surround، یک ساندبار یا سیستمهای مشابه را قادر میسازد تا فقط با دو بلندگو ( یا دو بلندگو و ساب ووفر) صدای Surround تولید کنند.

 

Transducer

مبدل یک وسیله است که یک نوع انرژی ( مثل انرژی الکتریکی) را به نوع دیگری ( مثل امواج مکانیکی )تبدیل میکند. بلندگو هم یک نوع مبدل است که انرژی الکتریکی ( سیگنال صوتی) را به انرژی مکانیکی ( ارتعاش دیافراگم بلندگو) تبدیل میکند که به نوبه خود باعث تولید امواج صوتی میشود.

 

Tweeter

بلندگوی توییتر یا تریبل یک نوع بلندگو مخصوص است که برای تولید فرکانسهای صوتی بالا به طور عمده از 2000 هرتز تا 20 کیلو هرتز طراحی شده است.

اصطلاحات فنی _کلید واژه های فنی

با vTuner امکان دسترسی به هزاران ایستگاه رادیویی اینترنتی به صورت زنده در کل جهان فراهم میشود.این امکان به روی پلتفرم های مختلف مثل دستگاههای صوتی تحت شبکه، تلویزیونهای هوشمند، خودروها، موبایلهاو ... قابل دسترسی است.